Dina

Lilypie Third Birthday tickers

Wednesday, December 22, 2010

Masalah Karies Botol Susu

Salam semua,

Entry kali ini me nak kongsi sedikit maklumat berkaitan karies botol susu. Actually perkara ini ada kena mengena dengan both my sons.Karies botol - masalah kerosakan gigi yang berlaku di kalangan kanak-kanak disebabkan penyusuan menggunakan botol susu. Ini boleh berlaku sekiranya baby atau kanak-kanank dibiarkan tidur dan terlena dengan menghisap susu atau manisan dari botol. Kandugan cecair dari botol tersebut akan menyelaputi gigi sepanjang waktu anak-anak tidur. Reaksi antara bakteria yang berada dalam mulut dan kandungan gula dalam cecair akan hasilkan asid yang akan bertindak dan merosakkan gigi. Gigi baby atau kanak-kanak akan mudah rosak jika tabiat ini berterusan.

Biasanya, gigi yang selalu rosak dan terlibat dengan masalah ini adalah gigi hadapan atas (gigi arnab), di mana gigi ini akan bertukar warna coklat dan ada juga kehitaman.

Karies botol susu ini boleh menyebabkan kesakitan, susah mengunyah makanan, tumbesaran terganggu, masalah pertuturan, masalah emosi dan pembentukan personaliti.

p/s : bawalah anak untuk mendapatkan pemeriksaan gigi seawal umur 2 tahun dan bantu gosok gigi anak selalu.

sumber : Min of Health

No comments: