Dina

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, July 15, 2011

Juadah Berbuka Puasa di Bulan Sya'aban

Fuh..fuh..fuh..Ambik nafas dulu. Puasa ganti ada 2 hari saja lagi. Disebabkan rata-rata di FB dok up gambar durian, maka I yang tengah gigih puasa ni pun jadi kepingin.

So, misi menjejak durian di Serdang pun bermula. Ada kawan suggest dekat Petronas & Kolej 11. So, terjah la. Alhamdulillah, rezeki. Beli dalam keadaan teringin sangat2 dan lapar (puasa), so me bantai sampai RM20. Dapatla 3 biji yang kecik dan sebiji yang besar. Gambar durian tak ada, nak upload slow ngalahkan siput snail. Huh, ada cerita trajis di sebalik misi ini. RM20 hampir-hampir melayang free di Petronas. Hajatnya nak isi minyak kereta. Tapi, macam mana boleh terpukau, lepas bayar RM20 kat kaunter, terus blah tanpa isi minyak. Dah lebih 1km drive, baru sedar. Apalagi, patah baliklah, gi tanya kat kaunter, nasib baik cik cashier ingat lagi muka I (yang tak malu nih) dan dia jujur. So, dapatlah isi minyak kali ini tanpa bayaran.Huh!

Then, cari beras pulut dan santan pulak. Baru tau, beras pulut mahal 2x ganda dari beras biasa. Balik rumah, dalam pukul 6.30pm, pang-pung, pang-pung, bersilat kat dapur, terhasillah masakan seperti di bawah dan dapatlah berbuka puasa seperti yang dihajati walaupun tak sesedap MAK yang masak.
Teh o panas, roti sardin, pulut disirami santan paket dan durian beserta mempelam masak karbait.

Malangnya, Iman dengan Izz tak nak makan langsung menu ini. Last-last kena masak nasi berlaukkan sardin kat diorang. Nasib baik abahnya makan. Cuma dia komplen, apesal santannya tak manis? (orang Ganu makan dengan kuah durian-serawa). Sorry abah, resepi serawa tak khatam lagi.

No comments: